Translate my Blog!

dinsdag 23 december 2014

Anders vaccineren

Het is geen geheim; ik sta kritisch tegenover vaccinaties. De een zal dat begrijpen, een ander zal me voor gek verklaren. So be it. Maar ik wil wel graag informeren zodat elke ouder bewust kiest voor wel of niet prikken. Het is namelijk niet verplicht!

Je kunt er voor kiezen om helemaal niet te vaccineren, maar wat velen niet weten is dat er ook nog een middenweg is; vaccineren volgens een aangepast schema. Maar waarom zou je dit willen doen? 

Een baby van een paar maanden oud is nog volop bezig met het ontwikkelen van het immuunsysteem. Als je het immuunsysteem geforceerd (dus met vaccinatie) gaat prikkelen dan gaat dit ten nadele van de natuurlijke ontwikkeling. Bloedonderzoek toont aan dat een immuunsysteem pas na 1,5 tot 2 jaar volop is ontwikkelt qua basis. Even off-topic; vandaar ook het advies vanuit de WHO om 2 jaar borstvoeding te geven. In plaats van een kleine baby van 2 maanden oud vol te spuiten met ziektekiemen en giftige hulpstoffen kun je er dus ook voor kiezen om dit pas later te doen. Hierbij wat voorbeelden;




Ook kun je er voor kiezen om vaccinaties te spreiden. Normaal worden Hib en DKTP, MenC en BMR, en (met 9 jaar) DKTP en BMR op hetzelfde moment gegeven maar je kunt deze dus ook apart laten prikken in plaats van tegelijk. Voorkeur heeft om hier minimaal een maand, liefst 2, tussen te laten. Ook kun je bepaalde inentingen (voor zover ze niet in een cocktail zitten) weg te laten. Wil je slechts enten tegen een van de ziektes in een coctail? Dan kun je er voor kiezen om een mono-vaccin te geven. Dit wordt niet aangeboden via het RIVM en de kosten hiervoor zijn dan ook voor eigen rekening.

In onderstaand schema van de NVKP kun je zien welke mono-vaccins er beschikbaar zijn en waar deze te verkrijgen zijn;

Vaccin
Via
Act-Hib (Sanofi Pasteur)
(=Hib-vaccin)
Op recept via apotheek ca. 30, -
na 1e jaar 1x
na 2e jaar niet meer nodig
Polio (NVI)
Op recept via apotheek
ca. 12, -
Na 1e jaar maar 3 entingen nodig;
de 2e  2 maanden na de 1e, de 3e minimaal 6 maanden later
Tetanus (NVI)
Op recept via apotheek
ca.  12, -
Zie boven bij polio
Bevat thiomersal=kwik en > 80 IE tetanustoxoid
NeisVac C (meningokokken C)
deze zit in het RVP en is gratis via de RIVM voorziening
1 enting volstaat
Pneumo 23 (=met 23 onderstammen van de Pneumokokken)
Op recept via apotheek
ca. 24, -
Na 2e levensjaar niet nodig
Bij start na 6 mnd, zijn 3 prikken voldoende
Prevenar 13 (pneumokokken)
Op recept via apotheek
ca 80, -
Idem
NB. (Synflorix zit in het gratis RVP (10- voudig pneumokokkenvaccin)
DKTP (Boostrixpolio, GSK)
Op recept via apotheek
ca. 72,90
Weinig difterie, voldoende tetanuscomponent en polio. Na 1e jaar 3 entingen voor primaire opbouw van immuniteit tegen deze componenten
DKTP (Triaxispolio)
Op recept via apotheek
ca. 30, -
Weinig difterie maar meer dan in Boostrix, meer tetanus dan in Boostrix. Na 1e jaar 3 entingen voor primaire opbouw van immuniteit tegen deze componenten
DKTP (Infanrix IPV)
Op recept via apotheek
ca. 30, -
Na 1e jaar 3 entingen voor primaire opbouw vanimmuniteit tegen deze componenten (Dezelfde hoeveelheden D, T en P, als tegenwoordig in het Infanrix voor de baby’s)
DTP (NVI)
REvaxis  (nog minder Dift component, dan in DTP, hetzelfde P en T)

Op recept via apotheek
ca. 12, -
Na 1e jaar 3 entingen voor primaire opbouw van immuniteit tegen deze componenten (DTP bevat minder Difterie dan in Infanrix, maar meer dan in Boostrix en TriaxisPolio, minder tetanus dan in Infanrix, maarvoldoende, Polio minder maar voldoende (voor de primaire opbouw van de immuniteit)
Hep. B (Engerix junior)
                 10 mcg.
Op recept via apotheek
ca. 28, -
Voor 0 tot 15 jaar. Een schema van 3 prikken is voldoende: na de 3de maand starten en dan de 2de prik 2 maanden later, dan een derde prik, gegeven minstens 6 maanden na de 2de
Hep.B (HBVax Pro)
Op recept via apotheek
ca. 28, -
Voor 0 tot 15 jaar.
Schema zie hierboven
Masern –Impfstoff 0.5  ml ( Rouvax ) (mazelen)
Bestellen via huisarts op recept bij International Pharmacy.
51,- + 30,- voor gekoelde verzending
1 enting
Tetanol-pur  0,5 ml   (Novartis) Tetanus - zonder thiomersal
Bestellen via huisarts op recept bij International Pharmacy.
Ca. 6,25 per stuk, 45,15 (10 stuks) + 30,- voor gekoelde verzending
3 entingen; de 2e twee maanden na de 1e, en dan de 3e minimaal 6 maanden na de 2e enting. Bevat > 40 IE tetanustoxoid (het ned.Tetanus vaccin NVI bevat 2x zoveel)



3 opmerkingen:

  1. Wat een interessant bericht! Mijn zoon is 33m en heeft nog geen enkel vaccin gekregen, maar ik ga nu wel stilaan beginnen met polio. Bedankt voor de info!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik kom niet helemaal uit bovenstaande schema. mijn dochter wordt dit jaar 9, ze heeft tot nu toe alle vaccinaties gehad volgens rivm richlijn. nu is ze uitgenodigd voor de DTP en BMR, ik wil de BMR niet geven, van de DTP zou ik een mono vaccin voor difterie en tetanus willen, welke zou het meeste geschikt zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi hoi! jouw verhaal heeft me aan het denken gezet. Ik ben meer en meer gaan opzoeken, want ik voelde me al ergens niet lekker bij de vele inspuitingen in dat kleine lijfje van mijn meisje.. uiteindelijk besloten om het vaccineren wat uit te stellen. In belgië ik enkel polio verplicht, dus die hebben we wel gegeven , maar dan wel de losse, niet de boostrix.(geen DTKP dus).
    Intussen is ons meisje 14 maand , en super gezond. Op de normale snotneusjes, en kuchjes na, doet ze het prima. Maar ik hou haar wél extra in het oog.. Vanaf 2j pas beginnen vaccineren vind ik een prima idee. Haar immuunsysteem kan intussen goed opgebouwd worden, en we merken dat ze idd geen enkele allergie heeft ! (vergeleken met mezelf, ik had als kind koemelk allergie, kippeneiwit allergie, ... )
    Na veel lezen op vaccinvrij.nl kwam ik erachter dat deze allergieën vaker voorkomen bij volledig gevaccineerde kindjes (volgens het RIVM programma) omdat veel vaccins in eieren of op kippennieren worden gekweekt...
    Super dat je dit doet, en NEE! je bent niet alleen. Je bent helemaal niet gek.
    Als je iets opeet, wil je toch ook weten wàt je eet?
    Dat geldt toch ook voor die prikken? wil dan niemand weten vanwaar ze komen, waar ze op gekweekt worden, en wat er in zo een spuit zit (bijgevoegde producten)?

    Ik steun je keihard hierin!!!
    succes !!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren? Graag!